Hvala Allahu Gospodaru svjetova. Njemu se zahvaljujemo i od Njega  pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od poroka i ružnih djela naših. Onoga koga Allah na Pravi put uputi – niko u zabludu ne može odvesti, a onoga koga On u zabludi ostavi – niko na Pravi put ne može uputiti.

Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed, a.s., Njegov rob i Njegov Poslanik. On ga je poslao da radosnu vijest donese i da opomene, prije nego što nastupi Sudnji dan.

إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّـهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون ﴿٥١ 

وَمَن يُطِعِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّـهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿٥٢﴾

 51. Kad se vjernici Allahu i Poslaniku Njegovu pozovu, da im on presudi, samo reknu: “Slušamo i pokoravamo se!” – Oni neće uspjeti.

52. Oni koji se Allahu i Poslaniku Njegovu budu pokoravali, koji se Allaha budu bojali i koji od Njega budu strahovali – oni će postići ono što budu željeli. (Prijevod značenja En-Nur/Svjetlost, ajeti 51-52).

 Poštovana braćo i setre! Uzvišeni Allah, dž.š., stvorio je čovjeka u najljepšem suretu i darivao mu najodgovorniju ulogu na ovom svijetu, ulogu halife-namjesnika. Ta uloga je privilegija i odgovornost, jer čovjeku pruža  mogućnost da se vine do razine meleka, ali i da padne na najniži stepen.

Ulogu Allahovog namjesnika na Zemlji nemoguće je ispuniti bez Allahove, dž.š., Knjige, bez nebeskog koncepta za organizaciju života na zemlji. Prema historijskim izvorima, najmračniji periodi u prošlosti čovječanstva nastupali su u periodima udaljavanja od Allahove knjige, odnosno napuštanja Allahovih propisa.

Uzvišeni Allah je objavio ummetu Muhammeda, a.s., Kitab, knjigu u kojoj je objašnjenje za sve, u kojoj su sadržane mjere dobra i zla i ona je univerzalna i nepromjenjiva.

  1. (En-Nahl, 89)

 Brojni izazovi i nedaće s kojima se susreće moderni čvjek uzrokovani su čovjekovim uzurpiranjem prava da određuje mjere stvari.  Moderni čovjek je legalizovao mnogobrojne poroke koji uništavaju ljudsko srce, instituciju braka, porodicu i cjelokupno ljudsko društvo. Svjedoci smo da se granice svakodnevno pomjeraju i ne možemo ni pretpostaviti na koje će se korake odvažiti moderni čovjek, u utrci za hedonističkim načinom života. 

Kada ljudski ego sebi uzme za pravo da bude mjera stvari, tada nastupa nered na zemlji.

 Allaha, dž.š., kaže:

ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت أيدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون (41) الروم

 Zbog onoga što ljudi rade, pojavio se metež na moru i kopnu, da im On da da iskuse kaznu zbog onoga što rade, ne bi li se popravili. (Kur'an, 30:41)

Ne činite nered na zemlji, nakon što je na njoj red uspostavljen.

Uzrok današnjeg stanja u kojem se nalaze muslimani je napuštanje principa vjere islama, te selektivno slijeđenje suneta Allahovog Poslanika.  Allah, dž.š., objavio je Muhammedu, a.s., da neće kažnjavani njegove sljedbenike, sve dok među njima bude Poslanik,  dok ga budu slijedili  u svakom segmntu života. Koliko smo danas s našim Poslanikom?

Naprotiv, danas se veliki broj ljudi u našem okruženju povodi za svojim nefsom, udovoljavajući protežnoj dimenziji vlastite ličnosti. Kada nefs ovlada čovjekom, čovjek  gubi moralni osjećaj i ne bira sredstva za realizaciju svojih ciljeva.

– Povodeći se za svojim nefsom Kabil je ubio svoga brata Habila.

– Nimrudom, vladarom Babilona, ovladao je njegov nefs, pa je sebe počeo smatrati  božanstvom.

– Šuajbov narod je uništen, jer su, slijedeći svoj nefs, zakidali  na vagi.

– Lutov narod je zbrisan sa zemaljske površine, jer se među njima raširio porok homoseksualizma.

Braćo i sestre! Naša iskrena vjera je najbolji način borbe protiv nefsa. Nije realno očekivati da nam neko jednim pokretom ruke  riješi naše probleme. Vrijeme slanja Poslanika i Objava  davno je  prošlo.  Rješenja su tijesno vezana s našim načinom života. Pođimo od svojih srca, svoje duhovnosti. Koliko  svakodnevno jačamo i snažimo svoja srca? Koliko puta danas tražimo oprost od Allaha, dž.š.? Poslanik je istigfar čino 70 puta dnevno. Koliko  klanjamo noćnih namaza, koliko vremena provedem družeći se s Kur'anom, a.š.? Poslanik, a.s., toliko je klanjao da su mu stopala oticala.

Allah, dž.š., u Kur'anu, a.š., nas upozorava:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّ‌كُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّـهِ مَرْ‌جِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿١٠٥105.

O vjernici, brinite se o sebi; ako ste na Pravome putu, (ako se držite Upute) neće vam nauditi onaj ko je zalutao! Allahu ćete se svi vratiti i On će vas obavijestiti o onome šta ste radili. (El-Maide, 105)

Današnji  hal među muslimanima pokazatelj je udaljavanja od Allahove knjige, Allahovog užeta i prihvatanja  interesnih užadi.  Umjesto da se prihvate Allahovog, dž.š., užeta,  mnogi  danas slijede šejtanove stope. Šta su šejtanske stope? To su: laž, krađa, utaja, ogovaranje, vrijeđanje, ismijavanje drugih ljudi, konzumiranje alkohola, klađenje u kladionicama, krađa, otimačina, blud i prostitucija, zakidanje na vagi, ucjenjivanje, omalovažavanje itd.

Braćo i sestre! Ovo su šejtanske stope! Da li koja ima pod našim stopalom? Oni koji koračaju šejtanskim stopama nemaju mira u  svojim dušama, nisu mirne ni njihove porodice, mahale, zajednice u kojima žive!

Braćo i seste! Naša najveća snaga treba biti naša duhovnost; ona je garant našeg opstanka i uspjeha.  Pred nama su sljedeći imperativi, koji će nam pomoći da opstanemo na ovim područjima:

– Nastojimo da slijedimo Poslanika, a.s., u što više područja njegovog života; u svom odnosu prema roditelju, siromašnim ljudima, bolesnim, slabim, prema svojim suprugama, djeci, pripadnicima drugih religija itd.

– Nastojimo da se prema preuzetom emanetu odnosimo na način na koji se odnosio Allahov Poslanik.  Obaveze koje preuzmemo trebamo ih na najpotpuniji način izvršavati.

–  Roditelj  je dužan osigurati djetetu vjersku i svjetovnu naobrazbu.

– Učitelj se prema emanetu koji je preuzeo treba odnositi krajnje odgovorno, jer  odgaja i obrazuje buduće generacije.

– Vladari i državni službenici treba da svoj emanet izvršavaju krajnje odgovorno, jer od njih zavisi razvoj  društva.

– Student prema preuzetom emanetu sticanja znanja treba da se odnosi krajnje odgovorno, jer od njegovog odnosa prema tom emanetu ovisi uspjeh i sudbina zajednice u budućnosti.

Nužno je da pristupimo progresivnom umjesto regresivnom tumačenju  naše vjere.  Nećemo uspjeti ako se budemo ponosili kulturno-civilizacijskim dostignućima prvih muslimana. Naš imperativ je da se okrenemo razumijevanju vjere u savremenom kontekstu. Nužno je da težimo da ponovimo i učinimo više od onoga što su postigli naši preci. Za to je potrebno mnogo truda i odricanja.

Pred nama su dani u kojima će se veliki broj ljudi odati porocima, te pokazati svoju duhovnu slabost. Sugeriramo muslimanima da se klone grijeha,  jer grijeh je najveći čovjekov neprijatelj, baš onako kako su to činili ashabi.  U vremenu kada se drugi opuštaju, udovoljavajući svome nefsu, sjetimo se Allaha, dž.š., Njegovog Poslanika i prvih ashaba. Sjetimo se vremena kada ćemo napustiti ovo tijelo i stati pred Allaha, dž.š., da nam presudi za naša djela.  Sjetimo se ashaba kako su postupali kada su čuli za neku zabranu. U brojnim našim džematima će biti organizirane i večeri Kur'ana.

Ashabi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, primjer su kako se treba brzo odazvati i povesti za naredbama Allaha i Njegova Poslanika. Bilježe imami Buhari i Muslim hadis od Enesa ibn Malika, radijjallahu anhu, da je kazao: Bio sam u kući Ebu Talhe, gdje sam posluživao alkohol, kada je došao čovjek i rekao: Zar vam nije došla vijest o zabrani alkohola? Allah je objavio njegovu zabranu. Ebu Talha mi kaza: Enese, ustani i prospi alkohol! Ashabi su prosuli alkohol, tako da je tekao ulicama Medine. (Buharija pod br. 4617 i Muslim pod br.1980).

Tu je, braćo, uspjeh! Tu se na djelu pokazuje spremnost čovjeka, njegova vjera u Allahove propise. Ne dozvolimo da naš nefs ovlada nama i da ne pokažemo spremnost na prihvatanje propisa.

Gospodaru naš, daruj nam svjetlo u našim srcima i jezicima;

Daruj nam svjetlo našeg sluha i vida;

Neka iza nas i ispred nas bude svjetlo;

Neka iznad nas i ispod nas bude  svjetlo.

Gospodaru naš, podari nam svjetlo.

Amin ja rabbel-alemin.

Hatib: Dr. Mensur Husić,
Džamija Behram-begove medrese u Tuzli, 30.12.2016.