Za sve muslimane svijeta mjesec ramazan doista predstavlja vremensko razdoblje u toku godine koje posjeduje posebnu čarobnu moć, ostavljajući snažno psihološko djejstvo na pojedinca koji se u tom mjesecu posvećuje ibadetu i duhovnim vrijednostima islama. Naravno, mnoge okolnosti mu daju takvo obilježje. U njemu je najodabranija mubarek noć – Lejletul-Kadr, u kojoj je Muhammed a.s. počeo primati Božju Objavu. Te noći otvorena je nova stranica ljudske povijesti: započeta je nova epoha u razvoju ljudske misli, te pogledu na čovjeka, društvo i historiju. Zbog toga je ovaj mjesec posebno blagoslovljen, zbog toga on uvijek iznova zrači istim onim svjetlom koje je zasjalo u noći Kadr, prije četrnaest vjekova. Svjetlom koje zagrijava, okrjepljuje i usmjerava ljude prema Bogu.
Ramazanska klima je klima pobožnosti koja se na razne načine i u različitim vidovima manifestira. Mnogi ljudi dolaze tobe i trude se da barem za vrijeme ramazana ne griješe, Akšamlučari prestaju piti, džamije su prepune, Kur'an se naveliko uči, drže vazovi, pomaže sirotinja i daju prilozi za potrebe vjerskog života.
Ljudi se međusobno posjećuju, priređuju se iftari, obilaze bolesnici, čine se razni hajrati, kako za žive tako i za umrle – jednom riječju, poduzimaju se razne plemenite akcije.
Ali, valja zamijetiti činjenicu da naše ukupne islamske dužnosti ne prestaju svršetkom ramazana – kako to mnogi među nama, nažalost, pogrešno misle. Pojednostavljeno kazano, islamski život ne traje samo mjesec dana. Ne može se, tokom ramazana, istrajavati u ibadetu i uzdržavanju od harama a odmah nakon njega nastaviti po starom. Islam se živi čitavog života. Ramazanom ne iskupljujemo svoj uhodani nehaj prema onome čime nas Allah dž.š. duži tokom godine. Ramazan je tek vid intenzivnije duhovne komunikacije sa Svevišnjim, koju istinski musliman teži održavati sve do konačne Azrailove posjete.
Hifzija Suljkić
* Hikmet: list za vjersko-teološka i kulturno-historijska pitanja (Tuzla), God. 12, br. 1-2/112-113 (januar-februar 1998), str. 3.