Muftija tuzlanski dr. Vahid-ef. Fazlović održao je u petak, 30. septembra 2022. godine, hutbu u Džamiji “Kralj Abdullah” u Tuzli. Muftija Fazlović je džematlijama prenio poruke iz mevludske hutbe reisul-uleme Husein-ef. Kavazovića. Hutbu Reisul-uleme objavljujemo u cijelosti:
U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog.
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova i Vladaru dana sudnjeg.
On znanjem i mudrošću daruje koga hoće, a ostavlja u zabludi koga hoće.
Neka Njegov mir i spas budu nad Muhammedom, a.s., i svim njegovim sljedbenicima, u svim, pa i u ovom našem, vremenu.
Draga braćo i sestre!
Petak je odabrani dan u kojem obavljamo džumu namaz. Ovoga petka je naš mubarek još i veći, jer je on prvi u mjesecu u kojem je rođen Muhammed, a.s. Njegovo rođenje donijelo je radost svim svjetovima, koja traje skoro milenij i pet stotina godina. To je radost zbog nade u spas i u bolji svijet, u pravednije društvo, u milost Allahovu koju svi zaslužuju:
و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين
„A tebe smo (Muhammede) poslali kao milost svjetovima.“ (K, 21:107)
Naša su srca puna radosti i sreće kada se prisjetimo našeg Pejgambera. U njegovom životnom putu, u biografijama koje ga opisuju, mi, i danas i u svim vremenima, pronalazimo modele i obrasce za uređenje naših odnosa i organizaciju naših života i naših društava. On je stalna inspiracija generacijama ljudi na svakom mjestu i u svakom vremenu. I ne samo to: lijep ahlak, čestitost, strpljivost, iskrenost, pouzdanost, poštenje, ljubaznost i poštovanje drugih, njihovo uvažavanje, čvrst karakter, hrabrost i odlučnost, liderstvo i pravedno i pošteno upravljanje zajedničkim dobrima, državništvo i čitava lepeza vrlina i časnih osobina čine ga uzorom za sve ljude. Allah kaže:
لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة
„Vi u Allahovom poslaniku imate divan uzor.“ (K, 33:21)
Zato je nama važno da znamo što više detalja i primjera iz njegove bogate biografije. Jer, život svakog čovjeka izložen je svakojakim iskušenjima i poteškoćama. Nisu to uvijek samo egzistencijalni problemi, često je to i ona životna dilema kojim putem krenuti, kako se postaviti naspram konkretnog životnog problema, kako pomoći i olakšati sebi, svom bližnjem, komšiji, prijatelju. U svim ovim prilikama, ljudi općenito, a muslimani posebno, tragaju za uzorom, za onim modelom ponašanja koje može pomoći da riješimo dilemu, da napravimo pravi izbor koji će biti najbolji za nas, našu porodicu, prijatelje i komšije, za zajednicu u cjelini. U svemu tome, u primjeru Vjerovjesnika, možemo naći naputak, smjerokaz, živu paradigmu. Jer, njegov život je pun borbe, neprestanih kušnji i izazova. Savladavao ih je svojom istrajnošću i snagom vjere u Boga. Ni pred jednim iskušenjem nije posustao, zastao ili se sapleo.
Na prvom mjestu, u njegovoj ukupnoj poslaničkoj misiji, bila je briga kako pomoći ljudima, osloboditi ih straha, osigurati im dostojanstven život i zaštititi njihova prava. Allah, dž. š., objavio je riječi:
لقد جائكم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمومنين رئوف رحيم
„Došao vam je poslanik, jedan od vas, teško mu je što ćete na muke udariti, jedva čeka da pravim putem pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv.“ (K, 9:128)
U blizini Allahovog poslanika ljudi su se osjećali ugodno i sigurno. Muslimanska tradicija bilježi veliki broj predaja koje potvrđuju njegovu blagost u postupcima i milost prema vjernicima. Jedne prilike upitali su h. Aliju o Vjerovjesniku, a.s., pa je rekao: “Bio nam je draži od naših imetaka, naše djece, očeva i majki, pa i od hladne vode, kada smo bili žedni. Iako je bio Božiji miljenik, za sebe je uvijek govorio da je Allahov rob, koji nastoji biti zahvalan na darovima koje uživa kao i drugi ljudi: Ne uzdižite me kao što su uzdizali Isaa, sina Merjemina, govorio bi. Ja sam Allahov rob, pa recite: ‘Allahov rob i poslanik’“.
Jedna od njegovih osobina, po kojoj se naročito isticao, bila je ta da je uvijek između dviju opcija birao bolju, halal i lakšu. To je preporučio i svojim sljedbenicima, govoreći im: يسروا و لا تعسروا بشروا و لا تنفروا Olakšavajte ljudima, nemojte im otežavati, obveseljavajte ljude, nemojte ih tjerati od sebe. Za prijatelje je birao iskrene i pouzdane. Ebu Bekr mu je bio najbolji i najprisniji prijatelj, s kojim je krenuo na svoje životno putovanje, na hidžru.
Braćo i sestre!
Kao naš Pejgamber, začas se nađemo u ozbiljnim i velikim dilemama kod donošenja životnih odluka, posebno onda kada smo u prilici da biramo između više mogućnosti s kojima smo suočeni. Izbor nikada nije lahak, u njemu je, kakav god da je, puno neizvjesnosti.
Posebno je delikatan izbor u kojem biramo one koji treba da odlučuju o našim zajedničkim poslovima, o raspolaganju našim javnim resursima, uređenju našeg društva i sudbini nas i naših najmilijih. U slobodi koju uživamo, u blagodatima biranja između više ponuđenih opcija, naša je i odgovornost ogromna i značaj našeg izbora i prisebnog i promišljenog biranja jesu i puni doprinos toj slobodi i budućnosti i nas sada i generacija naših potomaka. Stoga, podsjetimo se na važan i sudbinski ključan imprativ našeg Gospodara, koji kaže:
إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا۟ ٱلْأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهْلِهَا….
„Allah vam naređuje da odgovorne poslove povjerite onima koji su ih dostojni…“ (K, 4:58)
Potrudimo se da takve udostojimo našeg povjerenja. Odgovorne poslove naše zajednice i našeg društva neka obavljaju oni koji su ih dostojni po znanju, stručnosti, čestitosti, hrabrosti, posvećenosti i radu za opće dobro, oni koji su prema nama blagi i milostivi, a prema dušmanima hrabri i postojani, koji znaju da su i naša i njihova sloboda bitno određene njihovim odnosom prema Gospodaru svjetova i ukupnom životu i djelu Muhammeda, a.s.
Podsjetimo se i izreke našeg Pejgambera, koju prenosi h. Aiša r.a.: ابغض الرجال الي الله الالد الخصم Najgori ljudi kod Allaha su parničari koji pretjeruju u svađi. Drugim riječima, Vjerovjesnik nam savjetuje da se klonimo ljudi koji su svadljivi i koji prelaze sve granice pristojnosti, da im ne dajemo podršku, jer oni stalnim svađama ruše odnose među nama.
U našim životima, pored ličnih, postoje i zajednički interesi, koji se ogledaju u vršenju javnih poslova. Ovih dana neki od nas se natječu za te pozicije. To je veliki emanet i velika odgovornost. Vjerovjesnik je to potcrtao svom savremeniku Ebu Zerru. Nemaran i neodgovoran odnos prema njemu može na sudnjem danu proizvesti poniženje i kajanje. No, odgovornost nije samo na njima, već i na nama koji ih biramo.
Braćo i sestre, trebamo birati, a ne samo glasati. Birajmo one koji su u svojim obećanjima najrealniji, u karakteru najpouzdaniji, najsigurniji i najhrabriji; one koji će odlučno stajati na braniku naših vrijednosti: vjere, slobode, naše zajednice, našeg džemata, sigurnosti našeg naroda i naše domovine. Neka naše povjerenje dobiju hrabri i odlučni, oni koji će se boriti za nas i za našu djecu, koji neće pokleknuti pod poteškoćama i koji će sve dati da ih prevaziđu.
Neka nam uvijek bude na umu Vjerovjesnik, a.s., i njegov izbor, a on je birao najbolje, najhrabrije, najbogobojaznije, najodanije i najiskrenije.
Molim vas, ne prodajite svoje glasove. Nemojte davati svoju slobodu i slobodu svoje djece za nešto što malo vrijedi; ne pretvarajte sebe i svoju djecu u roblje, svjesno, jer to je gotova propast. Izađite na izbore, dostojanstveno! Birajte kao slobodni i odgovorni ljudi one za koje mislite da su dostojni i kojima možete povjeriti svoj život, svoj imetak i svoju čast!
Braćo i sestre, izađimo na izbore, kao muslimani trebamo biti aktivni sudionici u kreiranju naše društvene stvarnosti. Nemojmo pristajati na to da neko drugi, u ime nas, kroji našu sudbinu jer bi ona mogla biti preteška za nas i naše potomke.
Kao što je rođenje našeg Poslanika, a.s., bilo navještaj slobode, neka i nama naš izbor sačuva slobodu i mir.
Gospodaru naš, olakšaj nam, a nemoj nam otežati.
Gospodaru naš, daj da se završi s dobrim.
Amin!