Hvala Allahu. Njemu se zahvaljujemo, od Njega pomoć i oprost tražimo. Njemu se utječemo od poroka i ružnih djela naših. Onoga koga Allah, dž.š., uputi na pravi put niko ga u zabludu ne može odvesti, a onaj koga ostavi u zabludi niko ga na pravi put ne može uputiti.

Svjedočimo da je samo Allah bog i da je Muhammed Njegov rob i Njegov poslanik, koga je On poslao da donese radosnu vijest i da opomene ljude prije nego što nastupi Sudnji dan.

Poštovana braćo i sestre.

Danas je 24. ša'ban, 1441. h.godine, odnosno 17. april 2020. godine po miladu.

Allah, dž.š., u Kur'anu, a.š., kaže:

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ

“On daruje znanje onome kome On hoće, a onaj kome je znanje darovano – darovan je blagom neizmjernim. A shvatiti mogu samo oni koji su razumom obdareni.” (El-Beqare, 269)

Uzvišeni Allah, dž.š., je čovjeka odlikovao nad svim stvorenim svjetovima. Stvorio ga je u skladu najljepšem, darivao ga sposobnostima razumjevanja smisla vlastite egzistencije i životne uloge na ovom svijetu. S obzirom da ljudski razum ima granice i da usljed vanjskih uticaja griješi, Allah, dž.š., je čovječanstvu preko poslanika dostavljao Objave, u kojima je sadržana Uputa i jasan dokaz Pravog puta, te razlikovanje dobra i zla.

Iako se rađa kao najnesamostalnije biće u svemiru, jedino čovjek osmišljava svoju egzistenciju i gradi kulturu i civilizaciju. Da bi to bio u stanju nužno je da se obrazuje: da uči, promišlja i istražuje. Na važnost učenja i istraživanja za ljudski napredak, na duhovnom i materijalnom planu, ukazano je u prvoj Objavi dostavljenoj Allahovom Poslaniku, a.s.: “Čitaj u ime Gospodara tvoga koji stvara.” (El-Alek, 1)

Znanje koje se stiče u ime Allaha, dž.š., je znanje koje donosi dobro i korist ljudskom rodu na oba svijeta. Prema povijesnim svjedočanstvima, sve velike civilizacije su vrhunac svog kulturnog i materijalnog napretka postizale u periodima u kojima su obrazovanje i vrlina smatrani najvećim životnim i društvenim vrijednostima.

Islamska civilizacija je od svojih početaka bila učeća civilizacija. Allahov Poslanik, a.s., je na sofi Medinske džamije otvorio školu, gdje su se njegovi sljedbenici podučavali vjeri, moralu i drugim naukama potrebnim za individualni i društveni razvoj. Islamska civilizacija je bila vodeća civilizacija u svijetu kada je imala najkvalitetnije obrazovanje.

Na važnost znanja u ljudskom životu ukazao je Allahov Poslanik, a.s. Jednom prilikom obavijestio je ashabe da je Sulejmanu, a.s., bilo ponuđeno da izabere između znanja, bogatstva i vlasti. Sulejman, a.s., se opredjelio za znanje, pa je s njim zadobio bogatstvo i vlast.

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ

“On daruje znanje onome kome On hoće, a onaj kome je znanje darovano – darovan je blagom neizmjernim. A shvatiti mogu samo oni koji su razumom obdareni.” (El-Beqare, 269)

Znanje je put koji vodi od siromaštva ka blagostanju, od podčinjenosti ka samostalnosti i od zaostalosti ka kulturnom progresu. Vrijedno je prisjetiti se reisu-l-uleme Džemaludina Čauševića koji u svojim obraćanjima u priodu od 1913 do 1930. godine savjetuje Bošnjake da nema napretka, nema promjene stanja jednog naroda bez školovanja. Reis Čaušević još tada ukazuje na napredne narode, koji svoj napredak duguju svojoj posvećenosti nauci, školovanju mladića i djevojaka. Pozivao je Bošnjake da šalju svoju djecu u državne škole, jer će samo tako steći pretpostavke za obavljanje društvenih uloga. U suprotnom će biti marginalizirani.

Poštovana braćo i sestre!

Naš imperativ je da u ovom vremenu posebnu odgovornost pokažemo prema odgoju i obrazovanju naše omladine, koji se nalaze na samom vrhu ljestvice naših prioriteta. Islamski odgoj i sticanje korisnih znanja u svim životnim oblastima najveće su vrijednosti koje je potrebno da osiguramo svojoj djeci. Odgoj i obrazovanje je na prvom mjestu, pa sve ostalo poslije. Allahov Poslanik, a.s., je rekao: Ništa vrijednije roditelj ne može u naslijeđe ostaviti svome djetetu od lijepog odgoja (u duhu islama). (Tirmizi)

Trebamo biti svjesni posebnosti našeg koncepta obrazovanja, koji sadrži dvije dimenzije, obrazovanje uma i obrazovanje srca.

Uzvišenog Allaha, dž.š., u suri Er-Rahman upućuje ljudima poziv na obrazovanje uma.

„O družine ljudi i džina, ako možete da preko granica nebesa i zemlje prodrete, prodrite, a moći ćete prodrijeti jedino uz veliku moć.“ (Er-Rahman, 33)

Koristeći se svojim umom, savremeni čovjek je došao do izuma pomoću kojih plovi svemirom i otkriva nove galaksije.

Allah, dž.š., ukazuje i na drugu dimenziju pojma „obrazovaje“, na koju ukazuje prvi dio riječi ”obraz” :

يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّـهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

„Na dan kada od korsti neće nikakvo blago, a ni sinovi od koristi biti, Samo će onaj koji Allahu srca čista dođe spašen biti.“ (Eš-Šu'ara, 88)

Znanje je velika počast kojom je odlikovan Adem, a.s., i zbog koje su mu meleki učinili sedždu počasti. Iz ovog primjera činjenja sedžde počasti od strane meleka Ademu, a.s., treba uzeti pouku, da će oni narodi koji postignu najveće stepene na polju obrazovanja, naučnih otkrića i izuma imati dominantan uticaj u svijetu. Najrazvijenije zemlje u svijetu su zemlje sa najkvalitetnijim obrazovanjem. To su države koje izdvajaju najveći procenat GDP-a za obrazovanja.

Danas je sasvim jasna tvrdnja da se kapital seli tamo gdje dominira znanje. Obrazovanje donosi progres i dominaciju. Zato je važno da mlade obrazujemo za vrijeme u kojem će oni živjeti, a ne za vrijeme u kojem smo mi živjeli. To zahtijeva i kontinuirano samoobrazovanje.

Iskušenje globalnih razmjera zvano ”corona virus” koje je pogodilo našu zemlju, spriječilo je izvođenje nastave u školskim klupama. Nastavu izvodimo u otežanim uvjetima, preko online platformi. Obaveza nam je da svi zajedno: učitelji, učenici i roditelji pokažemo najveći stepen odgovornosti, da postignemo što kvalitetnije rezultate u granicama mogućeg, ali i da sutra, dobro čuvamo i cijenimo ono što imamo: nastavnike, učenike, obrazovne institucije i drugo.

Slobodno vrijeme, ili kako ga danas nazivamo, vrijeme izolacije trebamo iskoristiti u jačanju naše duhovnosti, intenziviranju naših ibadeta u ovim mubarek predramazanskim danima, učenju Kur'ana, čitanju korisne literature, klonjenju od beskorisnih znanja.

Učenje, istraživanje, sticanje korisnih znanja u ime Allaha, dž.š., je ibadet, što treba biti naša komparativna prednost u odnosu na druge ljude koji na ovakav način ne vrednuju proces sticanja znanja.

Allah, dž.š., kaže: „Reci:” Jesu li isti oni koji znaju i oni koji ne znaju.” (Ez-Zumer, 9)

Bližimo se i kraju školske godine. Naši maturanti u srednjim i osnovnim školama će se naći pred izborom: Na koji se fakultet ili u koju se srednju školu upisati? Izbor treba pasti na one škole i fakultete koji nude najkvalitetnija znanja.

Bez obzira na sve, naš imperativ je da se trudimo, da ulažemo mnogo više napora i sredstava u obrazovanje, jer od njega zavisi razvoj ostalih društvenih segmenata. To je jedna od najvažnijih naših granica koju trebamo čuvati, jer se nemoral i nered javljaju tamo gdje stoluje neznanje.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“O vjernici, budite strpljivi i izdržljivi, na granicama bdijte i Allaha se bojte, da biste postigli ono što želite!” (Al-Imran, 200.)

Iskušenje u kojem se nalazimo, pokazuje i dimenzije plemenitosti i kulture, našeg naroda. U ovim danima nam je potrebno strpljenje. Radujemo se zijaretu mjeseca ramazana, u kojem Allah, dž.š., spusti milost i olakšanje na svoje robove.

Gospodaru naš, osnaži nas strpljenjem u ovim danima iskušenja.

Zaštiti nas i naše porodice, našu braću i komšije.

Amin ja rabbel alemin.


Dr. Mensur Husić

Petak, 17. april 2020. godine, džamija Behram-begove medrese u Tuzli