Finale takmičenja u izradi poslovnih planova „Creating Value for Others 2025“ okupilo je danas u Behram-begovoj medresi u Tuzli najkreativnije i najinovativnije srednjoškolce koji su kroz usmene prezentacije predstavili svojih osam najboljih poslovnih ideja. Ovaj događaj predstavlja krunu višemjesečnog rada i učenja o poduzetništvu, procesu koji mladima ne samo da razvija osjećaj odgovornosti i inicijative, nego ih i osnažuje da postanu pokretači pozitivnih promjena u svojim zajednicama. Organizatori takmičenja su Fondacija Forerunner Federation iz Sjedinjenih Američkih Država, Behram-begova medresa i Edukacijski centar „Nahla“ Tuzla.

– Šesto po redu takmičenje za učenike srednjih škola u pisanju poslovnih planova pod nazivom „Creating Value for Others 2025“ jedna je od aktivnosti programa Future Entrepreneurs of the World čiji je inicijator i organizator dr. Andrew Balas i Fondacija Forerunner Federation iz Sjedinjenih Američkih Država. Ovaj program se već deset godina realizira u petnaest škola iz različitih gradova širom Bosne i Hercegovine (iz Odžaka, Velike Kladuše, Maglaja, Gradačca, Živinica, Mostara, Tuzle, itd.), kao vannastavna aktivnost ili sekcija. Ova inicijativa važan je dio podrške Fondacije razvoju i obrazovanju malih nacija kroz brojne projekte u našoj zemlji i svijetu – kaže za Preporod.info Amila Hasanspahić, koordinatorica programa za Bosnu i Hercegovinu.

Kroz rad u sekciji poduzetništva, ističe Hasanspahić, učenici stječu liderske i poduzetničke vještine, uspostavljaju saradnju s lokalnim poduzetnicima kroz posjete njihovim poslovnim prostorima i postrojenjima, uče o osnivanju biznisa, marketingu, izradi budžeta i biznis plana, te učestvuju u volonterskim i društveno korisnim projektima.

– Glavni ciljevi takmičenja su stvoriti prilike za učenike da primijene znanja koja su stekli kroz rad i učešće u aktivnostima sekcije poduzetništva i da kod njih potakne razvoj inovativnog i poduzetničkog duha. Oni imaju mentore koji im objasne osnovne elemente poslovnog plana, ali poslovna ideja i način na koji je razrade i prezentiraju u svom poslovnom planu je u potpunosti njihova. Oni moraju napraviti ozbiljnu analizu potreba tržišta i dostupnih proizvoda/usluga i konkurencije, te na osnovu dobivenih podataka razraditi svoju poslovnu ideju i način na koji će njihov proizvod ili usluga steći povjerenje potrošača i korisnika. To nije nimalo lahak zadatak za mlade ljude, ali je svakako način da kod njih razvija kritičko razmišljanje i korisne vještine poput liderstva, poduzetnog i proaktivnog djelovanja i rješavanja problema – govori Hasanspahić.

Govoreći o važnosti razvijanja poslovnog i poduzetničkog duha Hasanspahić napominje da učenici srednje škole mogu razviti brojne korisne vještine ukoliko im se pruži prilika i pokaže kako.

– Oni možda neće već tada imati svoj biznis, ali hoće steći znanja i vještine koji su neophodni za razvijanje poduzetničkog duha, a mi se nadamo da će, na koncu, mnogi se usuditi riskirati i osnovati svoj vlastiti biznis. Zato insistiramo na posjetama lokalnim biznisima, kako bi iz prve ruke vidjeli kako jedan biznis funkcioniše i čuli priču o njihovim skromnim počecima koji su, uprkos izazovima dali rezultate – kaže Hasanspahić.

To su mladi ljudi, govori, i oni su kao mehko plodno tlo u koje se uz malo truda i kreativnosti može posijati sjeme poduzetništva koje će, uz Božiju pomoć, dati slatke plodove u budućnosti.

– Mi koji radimo u obrazovanju nemamo alternativu. Moramo toj djeci ponuditi nešto zanimljivo, korisno i inspirativno kako bismo ih motivirali da rade i ispune svoj potencijal. A potencijal imaju. Naša djeca su jako pametna i kreativna – ističe Hasanspahić.

Ovakvim aktivnostima se djeci daje nada u bolje sutra, ali i alat kojim će to postići, tvrdi Hasanspahić te se otvaraju nove opcije i mogućnosti za njih i time im se omogućava bolje obrazovanje i priprema za život.

– Kada smo prije više od deset godina razmišljali o programu koji bi bio najkorisniji našoj zajednici, a da se može realizirati u srednjim školama, prvo smo analizirali goruće probleme u našoj zajednici i došli do zaključka da je na vrhu podugačkog spiska bila nezaposlenost. Zatim smo došli do zaključka da problem ne leži samo u nepostojanju poslova već, ustvari, veći je problem način na koji naša djeca razmišljaju i planiraju svoju budućnost. Kada biraju školu i studij biraju, koliko je to moguće, ono što će im u budućnosti omogućiti zapošljavanje i pristojnu platu. Dakle, razmišljaju kao budući radnici i zaposlenici. Smatramo da kod djece treba mijenjati takvo razmišljanje i poticati ih da razmišljaju kao budući poslodavci, educirati ih i dati im svu moguću podršku – govori Hasanspahić.

Kaže da učenici vole ovu sekciju i jako su zainteresirani za nju u svim školama u kojima je aktivna sekcija.

Obično se velik broj učenika prijavi i budu aktivni tokom cijele školske godine. Vide u njoj nešto novo i drugačije. Neke od škola učesnica Programa su i ekonomske škole u kojima se izučava predmet poduzetništvo. Međutim, njihovi profesori uvijek ističu da im ova sekcija i ovaj naš program, ipak, pruža mnogo više, jer im omogućava da razmišljaju, primijene stečena znanja, rješavaju probleme i sami se okušaju u nekom izazovu kao što je ovo takmičenje u pisanju poslovnih planova.

Prvo mjesto osvojila je ekipa Srednje škole Pere Zečevića Odžak sa poslovnim planom „Plantify d.o.o.“, drugo mjesto Behram-begova medresa sa planom „Edu exchange“, dok je treće mjesto zauzela ekipa Druge srednje škole Velika Kladuša sa poslovnim planom „Slatka radionica u kutiji“.

(Alem Dedić/Preporod.info)