وَأَيُّوبَإِذْنَادَىرَبَّهُأَنِّيمَسَّنِيَالضُّرُّوَأَنْتَأَرْحَمُالرَّاحِمِينَ (83) فَاسْتَجَبْنَالَهُفَكَشَفْنَامَابِهِمِنْضُرٍّوَآَتَيْنَاهُأَهْلَهُوَمِثْلَهُمْمَعَهُمْرَحْمَةًمِنْعِنْدِنَاوَذِكْرَىلِلْعَابِدِينَ (84) )الأنبياء)

83. I Ejjubu se, kada je Gospodaru svome zavapio: “Mene je nevolja snašla, a Ti si od milostivih najmilostiviji!”

84. odazvasmo i nevolju mu koja ga je morila otklonismo i vratismo mu, milošću Našom, čeljad njegovu i uz njih još toliko i da bude pouka onima koji se Nama klanjaju.

Poštovana braćo i sestre,

Kušnja je jedna od Allahovih zakonitosti u životu na zemlji a ogleda se podjednako  u zdravlju i bolesti, u bogatstvu i siromaštvu, u izobilju i nestašici. Ogleda se, također,  kako  u  strahu i nesigurnosti življenja isto tako i u bezbjednosti u društvu, u halalu i haramu, u pokornosti Allahu, dž.š., i griješenju, pa čak i u svemu onome što volimo, kao i u onome  što preziremo i mrzimo.

Allah, dž.š.kaže:

وَبَلَوْنَـٰهُمْبِٱلْحَسَنَـٰتِوَٱلسَّيّئَاتِلَعَلَّهُمْيَرْجِعُونَ (لأعراف:168)

168. i u dobru i u zlu smo ih provjeravali da bi se opametili.

وَنَبْلُوكُمبِٱلشَّرّوَٱلْخَيْرِفِتْنَةًوَإِلَيْنَاتُرْجَعُونَ (الأنبياء:35)

35. Mi vas stavljamo na kušnju i u zlu i u dobru i Nama ćete se vratiti.

Musliman mora biti uvjerenja da je sve što se događa Allahova odredba, kako u onim velikim i važnim tako i u sitnim i naizgled nevažnim životnim pitanjima. Sve je odredba Allaha, dž.š.

مَّافَرَّطْنَافِىٱلكِتَـٰبِمِنشَىْء. (الأنعام:38)

38. U Knjizi Mi nismo ništa izostavili.

Muhammed, a.s, rekao je:

قالرسولالله أولماخلقاللهالقلمَقالله: اكتبقال: ربِّوماأَكْتُبُ؟قال: اكتبمقاديرَكلِّشيءٍحتىتقومَالساعة (رواهأبوداود)

Prvo što je Allah stvorio jeste pero pa mu je rekao: – Piši! – Gospodaru, šta da pišem, upitalo je pero. – Piši, rekao je Allah dž.š., – odredbe svih stvari sve dok ne nastupi Sudnji dan. (Ebu Davud)

Kada osobu savladaju  poteškoće i problemi, izlaz iz tegobne situacije može potražiti u strpljivom podnošenju teškoća, saburu i zadovoljstvu Allahovom odredbom. Čovjek ne razmišlja da je i nevolja koja ga zadesi Allahova blagodat, a ne samo ono što mu  predstavlja zadovoljstvo, što je opet  jasna blagodat. Nevolje, kušnje i razni problemi, dakle, sve što ga zadesi, a što ne voli, mogu biti dobro za njega, u smislu da mu strpljivo podnošenje tih tegoba i kušnji briše neke njegove  grijehe i tako donosi Allahovu nagradu, a da vrlo često i ne razmišlja o skrivenoj mudrosti i milosti kojih nije ni svjestan.

Allah, dž.š., kaže:

وَعَسَىأَنتَكْرَهُواْشَيْئًاوَهُوَخَيْرٌلَّكُمْوَعَسَىأَنتُحِبُّواْشَيْئًاوَهُوَشَرٌّلَّكُمْوَٱللَّهُيَعْلَمُوَأَنتُمْلاَتَعْلَمُونَ (البقرة:216)

216. Ne volite nešto, a ono može biti dobro za vas; nešto volite, a ono ispadne zlo po vas. A Allah zna, a vi ne znate.

Muhammed, a.s., kaže:

وصدقرسولالله إذيقول: عجبالأمرالمؤمنإنَّأمرَهكلُّهخير،إنأصابتْهسرَّاءُشكَرفكانَخيراًله،وإنأصابتْهضرَّاءُصبَرفكانخيْرًاله؛ولايكونذلكإلاَّللمؤمن.(رواهمسلم)

Čudna li je stvar svakog vjernika, a sve stvari kod njega su samo dobro, ako ga zadesi dobro zahvaljuje se i bude mu dobro, a ako ga zadesi zlo osaburi, strpi se, pa mu opet bude dobro.

Tako nešto ne može biti nikome drugom osim vjerniku. (Muslim)

Cijenjena braćo i sestre,

Među najteže kušnje i tegobe koje nekoga mogu zadesiti spadaju bolest i gubitak – smrt voljene osobe. To nije mimoišlo ni najodabranije ljude na zemlji, Allahove poslanike. Muhammedu, a.s., za života su umirala djeca, supruga Hatidža, a pred smrt ga je zadesila i bolest.

Ipak, simbol podnošenja bolesti i primjer teške kušnje bolešću je Allahov poslanik Ejjub, a.s., koji je tešku bolest strpljivo podnosio 18 godina, poslije kojih mu je Allah vratio zdravlje nakon što su ga su ga svi bili otpisali i ponovo mu dao porod.

83. I Ejjubu se, kada je Gospodaru svome zavapio: “Mene je nevolja snašla, a Ti si od milostivih najmilostiviji!”

84. odazvasmo i nevolju mu koja ga je morila otklonismo i vratismo mu, milošću Našom, čeljad njegovu i uz njih još toliko i da bude pouka onima koji se Nama klanjaju.

To je pouka svima onima koji podnose neku bolest da nikada ne gube nadu, da mole Allaha, za zdravlje i da vjeruju da Allah daje izlječenje, a da su lijekovi samo sredstvo. I sami smo svjedoci nekih slučajeva izlječenja, kada su neke osobe bile gotovo  otpisane od ljudi pa i ljekara, ali na kraju se desio čudesan preokret i izlječenje. Svjesni smo da samo dragi Allah daje da nekome teška bolest  ne znači  kraj života na ovom svijetu već samo kušnju, priliku za oprost grijeha koju mu je Allah dao, te jačanje imanske veze s Uzvišenim Stvoriteljem.  A ozdravljenje je u Allahovom rukama.

Muhammed, a.s., rekao je:

قال : مامنمسلميصيبُهأذىًمنمرضٍفماسِوَاه،إلاحطَّاللهبهسيئاتِهكماتحُطُّالشجرةُورقَها . (رواهالبخاريومسلم).

Kojeg god muslimana zadesi nevolja, bilo bolest ili nešto drugo, Allah će mu time izbrisati grijehe i oni će spasti s njega kao što lišće opadne s drveta.

وقالرجللرسولالله : أرأيتهذهالأمراضالتيتصيبنامالنابها؟قال: ((كفارات))،قالأبيبنكعب،وإنقلّتقال: ((وإنشوكةفمافوقها. (رواهأحمد)

Neki čovjek je rekao  Muhammedu a.s. “Šta kažeš za bolesti koje nas zadese, šta to znači za nas?” Odgovorio je: “Oprost od grijeha”. Ubejj ibn Kab je upitao: “Makar bile i lahke?” Rekao je: “Makar to bio ubod trna i teže od toga.”

Cijenjena braćo i sestre.

Podsticanje na strpljivost u kušnjama i bolesti u islamu ne smije se pogrešno shvatiti kao stav da je u islamu odabranije da se čovjeku dese bolest i kušnje, već je to podsticanje na strpljivost i zadovoljstvo Allahovom odredbom, kako bi se iz te kušnje izašlo s nagradom za strpljivost i zadovoljstvom Allahovom odredbom.

Muhammed, a.s., rekao je:

فلقدقالرسولالله : ((سلُوااللهالعفْووالعافيةَ،فإنَّأحدًا  لميُعْطَبعداليَقيِنِخيرًامنالعافية)) (رواهالنسائيوابنماجه)

Tražite u vašim dovama oprost od grijeha i da vas sačuva bolesti i kušnji,  jer nikome od vas nije data, nakon čvrste vjere u Allaha, veća blagodat od zdravlja.

Jedan mudri čovjek je rekao: “Da budem sačuvan od kušnje bolesti i budem zahvalan, draže mi je nego da budem iskušan i strpljiv”.

Svi ljudi su saglasni i u tome nema nikakve dvojbe, da je zdravlje  kruna na glavi zdravih osoba koju ne vidi niko drugi osim bolesnika i to je blagodat koje nije svjesna većina onih koji je imaju.

Ni jedno vrijeme niti dio zemlje tokom povijesti nisu  bili pošteđeni teških bolesti koje su bile raširene među ljudima. To je činjenica koje se svi ljudi pribojavaju i iščekuju je, a teško da iko proživi život, a da ga ne snađe neka bolest.

Oboljelom može biti utjeha da ga je zadesila kušnja u tijelu, a ne u vjeri, da je njegova kušnja i bolest možda  kudikamo lakša od kušnje i bolesti drugih. To je prilika  da sačuva lijepo mišljenje o Allahu, dž.š., da Mu se u potpunosti preda i moli Ga za dobro oba svijeta. Stvarna kušnja i nesreća je kušnja u vjeri i gubitak te blagodati, a sa vjerom u Allaha ćemo prebroditi sve tegobe i bolesti ma koliko one izgledale velike, a ako nam Allah uzme  dušu poslije neke bolesti, to je znak da nam je sa bolesti oprostio naše grijehe.

اللَّهُمَّإِنِّيأَسْأَلُكَالْعَافِيَةَفِيالدُّنْيَاوَالْآخِرَةِ،اللَّهُمَّإِنِّيأَسْأَلُكَالْعَفْوَوَالْعَافِيَةَفِيدِينِيوَدُنْيَايَوَأَهْلِيوَمَالِي،اللَّهُمَّاسْتُرْعَوْرَاتِيوَآمِنْرَوْعَاتِي،اللَّهُمَّاحْفَظْنِيمِنْبَيْنِيَدَيَّوَمِنْخَلْفِيوَعَنْيَمِينِيوَعَنْشِمَالِيوَمِنْفَوْقِيوَأَعُوذُبِعَظَمَتِكَمِنْأَنْأُغْتَالَمِنْتحتي.

Gospodaru moj,sačuvaj me na ovom i na budućem svijetu. Gospodaru moj, ja od Tebe oprost za grijehe tražim i sačuvaj mi ovosvjetske blagodati, porodicu i imetak!

Gospodaru moj,sakrij mi grijehe i straha me sačuvaj.

Gospodaru moj, sačuvaj me ispred mene i iza mojih leđa, s moje desne strane i s moje lijeve strane.

Sačuvaj me iznad moje glave i tražim utočište kod Tebe da me sačuvaš, Tvojom Veličinom, da ne nastradam ispod mojih nogu.

 
Amin!

Hatib: Halil-ef. Mehanović, prof.
Džamija Behram-begove medrese, 17.2.2017.