Prof. dr. Mensur-ef. Husić
Mjesec ramazan je posebno kozmičko vrijeme, blagoslovljeno vrijeme čiji bereket kušaju Allahovi iskreni robovi. Ramazan je musafir koji nas svake godine zijareti i unosi toplinu u naše duše i domove, i koji sa sobom donosi brojne blagodati. Post je ibadet putem kojeg postač nadilazi materijalnu i snaži svoju duhovnu komponentu. Od zore do zalaska sunca svakog dana mjeseca ramazana postači su obavezni suzdržavati se od jela, pića i intimnog odnosa. Mjesec ramazan je mjesec duhovne obnove i revitalizacije.
U osnovi riječi ramazan (ar. ramadan) je riječ رَمَضٌ (ar. remedun) koja znači izgorjelost, sasušenost tla od velike vrućine. Kao što suha ispucala zemlja, isušena velikim vrućinama vapi za vodom, tako i postač vapi za iftarskom vodom i hranom. Nakon brojnih iskušenja sa kojima se vjernik susreće tokom godine i brojnih izazova koji su ostavili tragove na njegovu dušu i tijelo, on žudi za ramazanskim vremenom kao posebnom okrepom. Ramazansko vrijeme je vrijeme bereketa i smirenosti, vrijeme snaženja ljudskosti. Iz predaja koje govore o životu ashaba saznajemo da je mjesec ramazan zauzimao posebno mjesto u njihovim životima. Prema predanju Mulla Fadla, ashabi su šest mjeseci dovili Uzvišenom Allahu da ih uvede u ramazan, a šest su mjeseci dovili da primi od njih post i ramazanske ibadete. Taberani bilježi da su tabiini Jahja ibn Kesir i Mekhul učili dovu: „Gospodaru moj, predaj me ramazanu, predaj ramazan meni i prihvati ga od mene.“ Allah, dželle šanuhu, je propisao post s ciljem postizanja bogobojaznosti, koja se izražava u posebnoj duhovnoj čistoti ljudskog srca, te nepostojanju nedostataka u riječima i djelima.
O vjernici, propisuje vam se post, kao što je bio propisan i onima prije vas, da bi ste bili bogobojazni. (El-Bekare, 183)
Jedan od plodova bogobojaznosti je furkan – sposobnost razaznavanja istine od laži, postizanje Allahove milosti i oprosta od grijeha. Danas u vremenu velikih izazova, kada se lažnim vijestima nastoji formirati lažna svijest, ramazan je velika prilika za vjernike da se usidre u mirnu luku, u kojoj će sačuvati svoje umove i svoja srca od velikih talasa današnjice.
Ramazansko vrijeme i ramazanski ibadeti su najbolji lijek za slijepo srce, srce koje je izloženo dunjalučkim iskušenjima. Post je štit koji zaustavlja dunjalučke strijele i omogućava srcu da se razvija u zdravoj duhovnoj (ruhanijetskoj) atmosferi. Ebu Ubjede, radijallahu anhu, prenosi: „Čuo sam Allahovog Poslanika, alejhi selam, kako govori: ‘Post je zaštitni ogrtač za čovjeka sve dok ga on ne pocijepa.'“ (Ibn Madže, El-Hakim) Post je ogrtač koji čovjeka štiti od šejtana i ružnih djela. Post je štit koji čovjeka štiti od kazne na budućem svijetu. Na putu postizanja Allahove milosti i nagrade, potrebno je da se postač suzdržava od ružna govora, ogovaranja, klevetanja, laži, potvore, širenja lažnih vijesti i drugih nedoličnih radnji.
Mjesec širenja horizonata spoznaje
Spoznaja smisla postojanja nama vidljivih i nevidljivih svjetova neposredno je vezana za spoznaju čovjeka i smisla njegovog postojanja na ovom svijetu. Čovjek je biće dviju dimenzija, duhovne i materijalne. Čovjekova zadaća je da oplemeni svoju dušu i karakter i da se suprotstavi prizemnim zahtjevima svoje duše. Ramazan je prilika da vjernik promisli o Allahovim blagodatima kojima je darivan i da Mu zahvaljuje, a koje zbog dunjalučkih vela nije u stanju da vidi svojim okom kao u ramazanu. Allah, dželle šanuhu, kaže: I daje vam od svega onoga što od Njega išćete, i ako biste Allahove blagodati brojali, ne biste ih nabrojali. – Čovjek je, uistinu, nepravedan i nezahvalan. (Ibrahim, 34) Za vrijeme ramazana čovjek upoznaje veličinu Allahovih blagodati. Prije svega, riječ je o blagodatima života, zdravlja, opskrbe, potomstva, imetka i svih drugih bez kojih je njegov život nemoguć. Tokom godine ljudska srca se uspavaju pod utjecajem dunjaluka, duhovno klonu i malo ili nimalo na njima zahvaljuju. Vrijednost dana se spoznaje onoga trenutka kada nastupi noć. Stvari se spoznaju po svojim suprotnostima.
Ramazan je vrijeme u kojem postačeva čula dobiju posebne dimenzije. U vremenu kada je stanje ljudske uobrazilje veoma izraženo, ramazan je prilika da se skinu njezina vela, kako bi se život motrio okom duhovnosti. Naučno je dokazano ono u što su vjernici dobro osvjedočeni – da se brojne poteškoće, različite vrste bolesti duhovne prirode i ovisnosti najbolje liječe ibadetom posta i drugim ibadetima za vrijeme mjeseca ramazana.
Mjesec dostizanja posebnih duhovnih stanja i deredža (stepena)
Mjesec ramazan je prilika za postizanje posebnih duhovnih stanja i deredža. Srce obasjano svjetlom ramazana spoznaje da svi nimeti potječu od Allaha, dželle šanuhu, što u njemu budi ljubav prema Uzvišenom Allahu i želju za zahvalnosti Njemu. Ramazanski ibadeti su prilika da se vjernici oslobode bolesti duhovne prirode, kao što su: oholost, uobraženost, zavist, gordost, škrtost, nestrpljivost, nemir, gramzivost, bestidnost, ljenost, grubost, slijeđenje strasti, potcjenjivanje, ismijavanje, umišljenost, bijes, samovolja, zulum, svađa, inat, ogovaranje, potvora, laž, razbijanje sloge, loše mišljenje itd. Srce oslobođeno od ovih svojstava postaje smireno, smjerno, plemenito i darežljivo. Umjesto mržnje, u njemu se javlja ljubav, umjesto škrtosti darežljivost, umjesto uznositosti poniznost. Zbog toga se vjernici za vrijeme mjeseca ramazana fokusiraju na suštinu posta, kao i svih drugih ibadeta. U hadisima stoji da je Poslanik, alejhi selam, rekao: „Ko se ne prođe lažnog govora i postupka zasnovanog na laži, Allahu nije potrebno da on ostavlja svoje jelo i piće.“ (El-Buhari) U drugom hadisu Poslanik, alejhi selam, kaže:“ Ima postača koji od svog posta nemaju ništa osim gladi, i ima klanjača koji od svog namaza nemaju ništa osim umora (bdijenja).“ (Ibn Madže)
Mjesec zbližavanja muminskih srca
Ramazan je mjesec zbližavanja muminskih srca koja su se bila udaljila jedna od drugih. Dunjaluk i dunjalučka stremljenja uzimaju svoj danak. Jedna od bitnih dimenzija naše životne stvarnosti je otuđenje ljudi jednih od drugih. Usljed materijalnog blagostanja i stremljenja ljudi se osjete samodovoljnim, pa se udalje od drugih ljudi. Ramazanski ibadeti pomažu čovjeku da progleda duhovnim očima, da očisti svoje srce u kojem se javlja nit ljubavi i povezivanja. U ramazanskom vremenu vjernici su ponovo zajedno u safu na dnevnim-namazima i teravih-namazu, na mukabelama (zajedničkom učenju Kur'ana), na porodičnim i drugim zajedničkim iftarima. Ljudska solidarnost posebno dolazi do izražaja kada postači osjete i stanja onih koji žive u stanju potrebe. Pokazatelj ove milosti u srcima ljudi je njihova spremost da brinu za stare, slabe i bolesne, da im donose iftar i druge potrepštine na kućna vrata.
Mjesec mudžahede (borbe protiv vlastitog nefsa)
Ramazan je prilika da čovjek pobijedi prije svega sebe, odnosno svoj nefs. Nakon bitke na Bedru, koja se dogodila 17. ramazana 2. hidžretske godine, Allahov Poslanik, alejhi selam, je rekao: „Vratili smo se iz male bitke – malog džihada u veliku bitku – veliki džihad. Ashabi upitaše: “Šta je veliki džihad?” Poslanik odgovori: “To je borba sa samim sobom, borba sa svojim slabostima.“ Ramazansko vrijeme je izvanredna prilika za borbu protiv svojih slabosti. Čovjek se rađa u čistoj prirodi te mu je imperativ da čuva čistotu duše i da je duhovno i intelektualno jača i snaži. Ramazan je prilika da čovjek okrene životnu stranicu, da se vrati Uzvišenom Allahu. Ramazan je mjesec duhovnog mira, koji rezultira mirenjem ljudi, tako što sputava plamenove njihovog nefsa i u njihova srca unosi smiraj duhovnosti. Allahov Poslanik, alejhi selam, u hadisu koji prenosi Taberani, kaže: „Držite se ‘hazena’ jer je on ključ srca!“ “Ja Resulullah“ – rekoše – „kako hazena“? On reče: “Natjerajte svoje nefsove na glad i prisilite ih na žeđ.“
A onome koji pred dostojanstvom Gospodara bude strepio i nefs od prohtjeva uzdržao, Džennet će boravište biti sigurno. (En-Naziat, 40-41)
Mjesec Kur'ana
Mjesec ramazan je mjesec u kojem je počelo objavljivanje Kur'ana, azimu šan, Muhammedu, alejhi selam, u pećini Hira u noći Kadr. Musliman tokom života nastoji svoje srce vezati za Kur'an, čiji intezitet posebno dolazi do izražaja u mjesecu ramazanu, kada se otvaraju vrata Allahove milosti, kada se skidaju vela sa ljudskih srca, koja bolje i ispravnije razumijevaju kur'anske pouke i kazivanja. Kružoci u kojima se spominje Allahovo ime, uči Allahova Knjiga (mukabele) su velika prilika za muslimana da se duhovno osnaži u njima, da se približi Uzvišenom Allahu. Allahov Poslanik, alejhi selam, je rekao: „Ne okupe se ljudi u nekoj od Alllahovih kuća da uče i međusobno studiraju Allahovu knjigu, a da se na njih ne spusti smirenost, da ih ne prekrije rahmet, da ih ne okruže meleki i da ih ne spomene Allah onima koji su kod Njega.“ (Buharija)
A kada učiš Kur‘an, između tebe i onih koji u onaj svijet ne vjeruju Mi zastor nevidljiv stavimo. (El-Isra, 45)
Investirati u ramazansko vrijeme
Ramazansko vrijeme je velika prilika. Svaki hairli projekat započet u mjesecu ramazanu uspješno se privede kraju. Allahov Poslanik, alejhi selam, nas je obavijestio da se svako dobrovoljno djelo (nafila) u ramazanu nagrađuje kao učinjeni farz u nekom drugom mjesecu, a izvršeni farz u ramazanu nosi nagradu sedamdeset farzova učinjenih mimo ramazana. O vrijednosti ibadeta posta Allahov Poslanik, alejhu selam, je rekao: „Uzvišeni Allah je rekao: ‘Svako čovjekovo djelo pripada njemu, osim posta; on pripada Meni i Ja za njega (posebno) nagrađujem..“ (Buhari i Muslim) U ramazanu se svako pobožno djelo višestruko nagrađuje, pa i ono što se pojede za sehur je pobožno djelo koje se višestruko nagrađuje. Allahov Poslanik, alejhi selam, je rekao: „Sehurite, jer se u tome nalaze ogromne blagodati.“
Ubade b. Samit, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, alejhi selam, rekao: „Došao vam je ramazan, mjesec blagoslova. U tom mjesecu Allah se usmjerava prema vama i spušta Svoju posebnu milost, oprašta grijehe i prima dove. U ramazanu Allah gleda vaše nadmetanje u činjenju dobra i hvali se vama pred Svojim melekima. Stoga, polažite Allahu ispravnost s vaše strane! Uistinu, jadan i nesretan je onaj ko bude lišen Allahove milosti u ovom mjesecu.“ (Et-Taberi) Osoba koja nije u stanju da postigne Allahovo zadovoljstvo i milost u ramazanu, treba se zapitati kada će onda biti u stanju. U ramazanu su svi poslovi olakšani zato što su šejtani povezani u sindžire a vrata Dženneta otvorena.
Ka'b ibn Udžre, radijallahu anhu, prenosi: „Resulullah, alejhi selam, je rekao: ‘Primaknite se minberu!’, i mi smo se primakli. Kada se popeo na prvu stepenicu minbera, rekao je: ‘Amin!’ Kada se popeo na drugu stepenicu, rekao je: ‘Amin.’ I na trećoj stepenici rekao je: ‘Amin!’ Kada je sišao sa minbera, rekli smo: ‘Allahov Poslaniče, danas smo od tebe čuli što nikada prije nismo čuli.’ On je rekao: ‘Kada sam se popeo na prvu stepenicu minbera, Džibril, alejhi selam, se pojavio preda mnom i rekao: ‘Proklet neka je onaj ko dočeka ramazan i dozvoli da mu on prođe a da ne zaradi oprost!’ Ja sam tada rekao: ‘Amin!’ Kada sam se popeo na drugu stepenicu, rekao je: ‘Proklet neka je onaj pred kojim se spomene tvoje ime a on ne donese salavat na tebe!’ Ja sam kazao: ‘Amin!’ Kada sam se popeo na treću stepenicu, kazao je: ‘Proklet neka je onaj ko doživi da njegovi roditelji ili jedan od njih ostare, pa ga njegovo služenje i briga o njima ne uvede u Džennet.’ Ja sam rekao: ‘Amin!”’ (Hakim)
Musliman posvećuje posebnu pažnju svakom trenutku mjeseca ramazana. Ramazansko okrilje je oaza odgoja koja pomaže muslimanima da oplemene svoje duše i duše svoje djece, da unesu nur (svjetlo) u svoje domove. Kako to postići? Prenosi Džabir ibn Abdullah: „Govorio nam je Poslanik, alejhi selam: „O ljudi, učinite tevbu Allahu, prije nego umrete i požurite sa činjenjem dobra, prije nego budete zauzeti! Povežite ono što je između vas i vaša Gospodara na način što ćete mnogo spominjati Njega! Puno dijelite sadaku tajno i javno, pa ćete biti opskrbljeni, potpomognuti i ojačani!“ (Ibn Madždže)
Ramazan je mjesec u kojem vjernici mole Allaha, dželle šanuhu, za milost i oprost, obraćaju Mu se dovom za potomstvo, ummet i domovinu, mjesec u kojem udjeljuju sadaku, pomažu svojoj braći u nevolji. Vrata milosti, oprosta i dove u mjesecu ramazanu su otvorena. Nijedno dobro djelo učinjeno u ime Allaha, dželle šanuhu, neće biti zanemareno. U ramazanu treba da dođe do izražaja duh natjecanja među vjernicima, da učine što više dobrih djela. U ovom mjesecu čovjek se treba natjecati sam sa sobom, da u svakom novom danu mjeseca ramazana učini više. Koliko god dobrih djela da učini, jer će doći vrijeme kada ih neće biti u stanju činiti. Neka naš ramazanski i životni moto budu riječi imama Ahmeda. Kada su ga upitali o tome kada će se vjernik odnoriti, on je odgovorio: “Odmorit će se kada mu noga u Džennet uđe, prije toga odmora nema, prije toga su dobra djela!”
„Gospodaru naš, predaj nas ramazanu, predaj ramazan nama i prihvati ga od nas.“
Amin!
(Edukativni magazin “Moj ramazan”, broj 7, mart 2025.)
Ramazansko okrilje Allahove milosti